Když jsem se nedávno pokusil zaparkovat před svým domem (což bylo kvůli poměrně hloupému systému parkovacích zón samo o sobě dost komplikované, ale o tom jindy), nešlo to. Na místě, kde normálně parkuji, přesně na hraně oranžové zóny stojí přívěs. Je prázdný, přivázaný k zábradlí, opatřený reklamní plachtou na jakési studio, která je jediným důvodem, proč tam stojí. Proti předpisům. Nelegálně. Dnes je tam osmý den. Za tu dobu jsem dostal ve stejné ulici dvě pokuty za parkování. Reklamní vozík stojí v pohodě dál. Přes ulici od něj jsou dvě reklamní kostky kandidátů do voleb uprostřed chodníku. Přes křižovatku napříč je pak velkoformátová reklamní plachta na domě - tu malou, zakrývající zčásti zahrádku restaurace nepočítám.

To je jeden mikrovýsek toho, jak vypadá velkoformátová venkovní reklama v Praze. Je všude, často nelegálně nebo na hraně zákona, je naprosto neregulovaná, v mnoha případech zcela načerno. Stalo se z ní i předvolební téma. To když primátor Hudeček v rámci série nových stavebních předpisů rozhodl vykázat z centra města velkoformátovou reklamu. Která shodou okolností patří všechna jedné firmě - konkrétně BigBoardu, firmě, která má ve velkých plochách dominantní postavení.

Jak a proč se to stalo, nechme stranou. Billboardy nejsou nijak populární a jejich omezení je bezpečný tahák na voliče, podobně jako třeba tažení proti hazardu. A je před volbami. A ano, vytlačení BigBoardu z centra Prahy dá druhému významnému hráči, firmě JCDecaux prakticky monopol na lukrativní centrum Prahy. Na druhé straně velkoformátová venkovní reklama je pod velkým tlakem v některých městech v Evropě také. Dramaticky se proti ní vymezila Paříž, bojuje proti ní Stockholm a další města.

Problém ale je, že velkoformátová reklama není zdaleka největším problémem Prahy. Naprostý nedostatek regulace a vymáhání i těch několika vyhlášek, které venkovní reklamu mohou omezit, znamená, že Praha je venkovní reklamou doslova zamořena. Podle údajů zevnitř byznysu je až 30 procent billboardů v hlavním městě umístěno načerno nebo v rozporu s předpisy. K tomu připočtěte slavné “kostky“. Vynález posledních voleb, se kterým přišla TOP 09 letos, zamořil město totálně - vztahují se na něj jen minimální omezení. Co je ale horší - i když jde o dočasné konstrukce, nemusejí zmizet po volbách. Po minulých volbách byly totiž ještě týdny po jejich skončení přepronajaty velkému řetězci obchodů se sportovním oblečením. A nikdo s tím nemá šanci nic udělat.

Je to právě tohle pokrytectví, které dělá z Hudečkovy snahy omezit v centru města velkoformátovou reklamu nedůvěryhodný počin a vrhá temný stín i stavební předpisy, jejichž je omezení součástí. Protože když na vás někdo kouká z reklamního panelu umístěného uprostřed chodníku a zároveň slibuje vrátit chodníky chodcům, můžete si být jisti, že je něco špatně.

Pokud bude velkoformátová reklama vytlačena z centra města, nestane se na křižovatce před mým domem (opravdu existuje, stačí se podívat na roh Jičínské a Vinohradské ulice) vůbec nic. Bude stále zaházena pololegálními a nelegálními reklamními nosiči, se kterými Hudečkovo vedení Prahy neudělalo nic, vyjma toho, že si na některé před volbami pověsilo své velké obličeje slibující s billboardy zatočit. Možná je lepší, snazší nebo lukrativnější čistit pražský plakátový trh „po firmách“ než efektivně bojovat proti černé reklamě. Rozhodně to ale není efektivnější.